پایان نامه رشته : هنر

گرایش : ارتباط تصویری 

عنوان : تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

گروه هنر

پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری

 

تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

استادان راهنما

سعید فریسی – منیژه باقری

 
 
پژوهش حاضر با­ هدف بررسی رنگ در عنوان­بندی فیلم به نگارش در آمده است. آنچه در این پروژه مشاهده ­می­شود      گزیده­ای­ ا­ز ­مطالب جمع­آوری شده در باب صنعت سینما، روان شناسی رنگ، معانی رنگ­ها و عنوان­بندی فیلم است. در این پروژه سعی بر آن است که با توضیح مختصر و کوتاه مخاطب را با آنچه پیش­ رو دارد آشنا کند. رنگ زبان جهانی است، باعث تحریک احساسات در انسان می­شود و موجب شکل­ گیری فرهنگ ما است، دارای بُعد انسانی است که فضاهای خاصّی در پیرامون انسان پدید می­آورد. رنگ در جای جای زندگی و طبیعت اطراف انسان موجود است.چکیده
عنوان­بندی در ایران از تعاریف گوناگونی برخوردار است: معرفی نامه­ی فیلم؛ سر فصل فیلم؛  قاب فیلم و
عنوان­بندی فیلم همان کارکرد بسته بندی و یا جلد کتاب را دارد که با مراجعه به آن می­توان به محتوای کلّی آن دست یافت. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه­ی آماری در این پژوهش ساکنین شهر اصفهان و تبریز می­باشند. از هر شهر۲۰۰ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنها  قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامه­ای است که توسّط محقّق تهیّه و تنظیم شده است. روایی آن از طریق روایی صوری مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ۹/۰ به دست آمده است.
کلید واژه: رنگ، مخاطب، روان شناسی رنگ، عنوان­بندی، ژانر.
 
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
۱- ۱ تعریف مسئله ۳
۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق ۳
۱-۳ سؤالات تحقیق ۳
۱-۳ سؤالات تحقیق ۳
۱-۴ فرضیّات تحقیق ۳
۱-۵ اهداف اصلی و فرعی ۴
۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات ۴
۱-۷ کاربرد تحقیق ۴
۱-۸ پیشینه تحقیق ۵
۱-۹چگونگی انجام پروژه عملی ۶
۱-۱۰روش تحقیق ۶
فصل دوم : نور و رنگ
۲-۱ تعریف نور ۹
۲-۲ تعریف رنگ ۱۰
۲-۳ پیشینه رنگ ۱۱
۲-۴ رابطه نور و رنگ ۱۳
۲-۵ تأثیرات نور ۱۴

۲-۷ رنگ‌های هماهنگ ۱۵۲-۶ ارزش رنگی ۱۵
۲- ۸ دمای رنگ ۱۶
۲-۹ بافت ۱۶
۲-۱۰ کُمپوزیسیون رنگ ۱۷
۲-۱۱ زمینه و رنگ‌های روی زمینه ۱۷
۲-۱۲ رابطه رنگ و فرم (شکل) ۱۸
۲-۱۳ وسایل تأکید فرم (مزاج رنگ) ۱۸
۲-۱۴ رنگ‌های تأثیرگذار و رنگ‌های تأثیرپذیر ۱۹
۲-۱۵ اثر فضای رنگ­ها ۲۰
۲-۱۶ جلوه‌های فضای رنگ‌ها ۲۰
۲-۱۷ رنگ کاهشی، افزایشی ۲۱
۲-۱۸ ریتم رنگ ۲۱
۲-۱۹  روان‌شناسی رنگ ۲۲
۲-۱۹-۱ تعریف روان‌شناسی ۲۲
۲-۲۰رنگ از دیدگاه روان شناسی ۲۲
۲-۲۰-۱ معانی رنگ‌ها ۲۲
۲-۲۰-۲ سمبولیسم رنگ ۲۷
۲-۲۱ احساس نور از نظر روان­شنا­سی فیزیولوژیک ۲۸
۲-۲۲ احساس و ادراک ۲۸
۲-۲۳ آمادگی ذهنی ۳۰
۲-۲۴تلقین ۳۰
۲-۲۵خطای بینایی، حرکتی، خطا­­ های بصری، توهم­ها ۳۰
فصل سوم : مخاطب شناسی
۳-۱ مخاطب شناسی ۳۳

۳-۲-۱ دلایل مختلف مخاطب بودن ۳۳۳- ۲ تعریف مخاطب ۳۳
۳-۳دسته بندی مخاطب ۳۴
۳-۳-۱ دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگی­های جمعیت شناسی ۳۴
۳-۳-۲ دسته بندی مخاطبان برحسب باورها ۳۴
۳-۳-۳ دسته بندی مخاطب بر اساس نگرش­ها ۳۴
۳-۳-۴ دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی ۳۴
۳-۳-۵ دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار ۳۵
۳-۳-۶ دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانه­ها ۳۵
۳-۴ عوامل مربوط به مخاطب ۳۵
۳-۴-۱مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین ۳۶
۳-۴-۲ تفاوت های فردی ۳۶
۳-۴-۳ شخصیّت ۳۶
۳-۴-۴ جنس ۳۷
۳-۴-۵ گروه سنّی ۳۷
۳-۴-۶ شیوه زندگی ۳۷
۳-۴-۷ قومیّت ۳۸
۳-۴-۸ تحصیلات ۳۸
۳-۴-۹ سلیقه ۳۸
۳-۴-۱۰ اهمیّت شناخت مخاطبان ۳۸
۳-۵ دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی ۳۹
۳-۵-۱ خاکستری ۳۹
۳-۵-۲ آبی ۳۹
۳-۵- ۳ سبز ۳۹
۳-۵-۴ قرمز ۳۹
۳-۵-۵ زرد ۳۹
۳-۵-۶ بنفش ۴۰

۳-۵-۸ سیاه ۴۰۳-۵-۷ قهوه ای ۴۰
۳- ۶ تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد ۴۱
۳-۶-۱ اثر روانی رنگ در سالمندان ۴۲
۳-۶-۲ اثر روانی رنگ در کودکان ۴۲
۳-۷ جلب مخاطب از طریق رنگ ۴۳
فصل چهارم: عنوان بندی
۴-۱ تعریف عنوان­بندی (تیتراژ) ۴۵
۴-۲ تعریف عنوان­بندی از نظر اساتید ۴۵
۴-۳ وم طراحی عنوان­بندی برای فیلم ۴۷
۴-۴ تاریخچه عنوان‌بندی در جهان ۴۸
۴-۵ انواع عنوان‌بندی ۴۹
۴-۵-۱ عنوان‌بندی آغازین ۵۰
۴-۵-۲ عنوان‌بندی پایانی ۵۱
۴-۵-۳ عنوان‌های اعتباری ۵۱
۴-۵-۴ تفاوت های عنوان‌بندی آغازین و پایانی ۵۲
۴- ۶ دسته بندی عنوان‌بندی ۵۳
۴-۷ نکاتی که از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوان­بندی خوب لازم است: ۵۴
۴-۸ انواع تکنیک‌ های ساخت عنوان بندی ۵۴
۴-۹ کمپوزیسیون مطلوب ۵۶
۴-۱۰ ژانر ۵۷
۴-۱۰-۱ تعریف ژانر‏ ۵۷
۴-۱۰-۲ انواع ژانر ۵۷
۴- ۱۱ کاربرد ژانر در بحث تولید فیلم ۶۰
۴-۱۱-۱ تحولات ژانرها ۶۱
۴-۱۱-۲ پیدایش‏ژانرها ۶۲

۴-۱۲  ویژگی های یک عنوان‌بندی خوب ۶۵۴-۱۱-۳ کارکرد ژانرها در تحلیل فیلم ۶۳
۴- ۱۲-۱ عنوان­بندی خوب و مناسب ۶۵
۴-۱۲- ۲خلاقیّت ۶۷
۴-۱۲-۳ فضاسازی ۶۷
۴-۱۲-۴ اتّصال عنوان‌بندی به فیلم ۶۷
۴-۱۲-۵ تناسب نوع حروف با فضای فیلم ۶۸
۴-۱۲-۶ هماهنگی عنوان‌بندی آغازین و پایانی ۶۸
۴-۱۲-۷ زمان بندی عنوان‌بندی ۶۹
۴- ۱۳ افراد مشهور در زمینه‌ی عنوان بندی ۷۰
۴-۱۳-۱ سائول باس ۷۰
۴-۱۳-۲ سبک کاری ۷۲
۴-۱۳-۳ فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوان‌بندی طراحی کرد ۷۳
۴پ۱۳-۴ تحلیل عنوان‌بندی فیلم “سرگیجه” اثر سائول باس ۷۶
۴-۱۴ ویژگی آثار سائول باس ۷۹
۴-۱۵ تاریخچه‌ی عنوان بندی در ایران ۸۰
۴-۱۶ افراد مشهور در ساخت عنوان­بندی دهه­های ۴۰-۶۰ ۸۲
۴-۱۶-۱ طراحان عنوان بندی در ایران ۸۳
۴-۱۸آمار ۱۰۱
نمونه پرسشنامه ۱۰۲
نتیجه گیری آخر ۱۱۴
منابع و مآخذ ۱۲۲
شرح کار عملی ۱۲۲
 
 
تحصیلی پاسخگویان ۱۰۶
 
تعریف مسئله
در ­این تحقیق تلاش بر ­این بوده­ است که عنوان­بندی را­­­ مورد بررّسی قرار دهیم و تأثیرات متقابل روانشناسی رنگ در ساخت عنوان­بندی و تأثیر بصری آن بر مخاطب را مورد سنجش قرار دهیم.
۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق
با توجّه به­ اینکه صنعت سینما روز به روز در حال توسعه و تکامل است، روزانه هزاران مخاطب با    ویژگی­های منحصر به­ فرد را جذب خود می­ کند. سینما صنعتی پر مخاطب و پول ساز است. عامل مهّمی برای انتقال پیام، ارتباطات بین المللی و تبادلات فرهنگی است. عنوان­بندی دریچه­ای است که مخاطب برای ورود به متن اصلی فیلم باید از آن عبورکند تا بتواند به محتوای اصلی آن دست پیدا کند.      عنوان­بندی فیلم آینه­ی تمام نمای ژانر فیلم است، پس ­باید به درستی ساخته شود تا ذهن بیننده را برای رسیدن به هدف اصلی ساخت فیلم هدایت کند. از آنجا که رنگ یکی از مهّم­ترین و پرکاربرد ­ترین عوامل بصری است می­توان با مدد گرفتن از آن به یک عنوان­بندی موفّق و مؤثّر دست یافت. علم و آگاهی ما از معانی رنگ­ها و روانشناسی رنگ به ما کمک می­ کند تا به وسیله­ی آن منظور فیلم را راحت­تر به بیننده القاکنیم.
۱-۳ سؤالات تحقیق
۱-  عنوان­بندی چیست؟
۲- عوامل تشکیل دهنده­یِ عنوان­بندی کدام اند؟
۳- مشخّصاتِ یک عنوان­بندی خوب چیست؟
۴- زمانِ مناسب برای عنوان­بندی چه مقدار است؟
۵- آیا رنگ بر عنوان­بندی تأثیر دارد؟
۶- رنگ از نظر مخاطبین چه معانی دارد؟
۷- بیشترین رنگ­های استفاده شده در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی کدامند؟
۸- در ایران چه تکنیک­هایی برای ساخت عنوان­بندی مورد استفاده قرار می­گیرد؟
۱-۴ فرضیّات تحقیق
۱-  عنوان­بندی یکی از عوامل مهمّ در معرفی فیلم است.
۲- عنوان­بندی خوب باعث موفّقیّت فیلم می شود.
۳- عنوان­بندی خوب در ذهن بیننده ماندگار است.
۴- عنوان­بندی براساس ژانر­های مختلف هنری متفاوت ساخته می­شود.
۵- بیشترین ژانر مورد استفاده در ساخت فیلم در ایران ژانر اجتماعی می­باشد.
۶- ارتباط درست بین ژانر فیلم و عنوان­بندی بسیار مهّم و حائز اهمیّت است.
۷- رنگ عامل مؤثّری در ساخت عنوان­بندی مناسب است.
۸- رنگ­ها باید بر اساس ژانر و محتوای فیلم انتخاب و مورد استفاده قرار­گیرد.
۹- رنگ القاءکننده­ی حال و هوای محتوای فیلم است.
۱-۵ اهداف اصلی و فرعی
هدف اصلی از این تحقیق رسیدن به نقش رنگ در عنوان­بندی فیلم است. آیا این مقوله در ایران از ارزش کافی برخوردار است؟ تا چه حد به عنوان­بندی اهمیّت داده و هنگام ساخت آن به هماهنگی رنگ­­ها با ژانر فیلم توجّه می­شود. آیا عنوان­بندی­ها­­یی که در ایران ساخته می­شود با محتوای اصلی فیلم هم راستا هستند و رنگ در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی به چه صورت و به چه میزان مورد استفاده قرار می­­گیرد.
۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات
شیوه جمع­آوری اطّلاعات به صورت کتابخانه­ای، اینترنت، همچنین جمع­آوری اطّلاعات به روش میدانی، مصاحبه و تهیّه پرسشنامه و آنالیز و بررسی ۱۵۰ عدد عنوان­بندی فیلم از بین ۳۰۰ عنوان­بندی فیلم بوده است.
۱-۷ کاربرد تحقیق
از نتایج این تحقیق می­توان در بررسی و سنجش کیفیّت عنوان­بندی فیلم­ها استفاده کرد. همینطور به بررسی عوامل مختلفی­که به موفّقیّت یک عنوان­بندی و ماندگاری آن کمک می­ کند دست یافت، زیرا تأثیر­    عنوان­بندی بر­ مخاطب بسیار حائز اهمّیت است. در این تحقیق  ژانرهای مختلف معرفی شده که با آگاهی از آن می­توان به تحلیل و محتوای فیلم راحت­تر دست پیدا­ کرد و همینطور رنگ­های مختلف از لحاظ مبانی و علم روانشناسی مورد بررسی قرار داده شده است تا به بهترین و مناسب­ترین رنگ برای ساخت عنوان­بندی هماهنگ با ژانر فیلم رسید.                                                     
۱-۸ پیشینه تحقیق
در باب این موضوع تنها یک جلد کتاب با عنوان گرافیک در عنوان بندی فیلم( نگارش و ترجمه فرشته سعیدی پور)که نگاهی اجمالی به مبحث سینما و به تعریف عنوان بندی و کارکرد آن پرداخته به چاپ   رسیده است. در خصوص مبحث رنگ در عنوان­بندی به صورت اختصاصی هیچ­گونه مقاله یا کتابی به چاپ نرسیده است.
 پایان نامه ها

  1. « بررسی ادراک رنگ در تبلیغات فرهنگی و اجتماعی»/ خانم مرجان کورش‌نیا/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران،۱۳۸۵
  2. « ب‍ررس‍ی‌ و ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ رن‍گ‌ از زوای‍ای‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف»/ آقای وح‍ی‍د ش‍ی‍خ‍ی‍ان/ کارشناسی ارشد معماری/ ت‍ه‍ران‌۱۳۸۳/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  3. « رنگ و مطالعه تأثیر آن در بازارهای جهانی»/ خانم نگار شیوخی/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران، ۱۳۸۴/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  4. « نقش رنگ در نقاشی ایران»/ خانم ربابه حبیبیان/ کارشناسی‌ارشد نقاشی/ تهران، ۱۳۸۵/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  5. « مفهوم رنگ در زندگی، فرهنگ، هنر و باور ایرانیان در عهد باستان»/ خانم سارا راکعی/ ‏‫ تهران، ۱۳۸۵/ کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر
  6. « ارگونومی ادراکی رنگ در منظر شهری»/ آقای اکبر مرادی‌پور/ کارشناسی ارشد شهرسازی، گرایش طراحی و برنامه ریزی شهری و منطقه‌ا‌ی/ تهران، ۱۳۸۶/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  7. « بررسی رنگ و فرم در گرافیک بزرگ شهری»/ خانم ستاره درخشان‌دلجویی/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران، ۱۳۸۶
  8. « نقش موسیقیایی رنگ و فرم در نقاشی»/ خانم نسیم انصافی/ کارشناسی ارشد نقاشی/ تهران، ۱۳۸۶
  9. « نشانه‌شناسی رنگ در کارگردانی»/ خانم سمیرا علیپور‌مازندرانی/ کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش/ تهران‏‫‏، ۱۳۸۸۳

 

 


دانلود پایان نامه

پایان نامه تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

پایان نامه :تأثیر تماشای انیمیشن مشوق نقاشی بر نقاشی های کودکان پیش دبستانی

رنگ ,عنوان­بندی ,فیلم ,۵ ,۴ ,۱ ,رنگ در ,عنوان بندی ,کارشناسی ارشد ,دسته بندی ,در ایران ,ارشد ارتباط تصویری ,ارتباط تصویری تهران، ,عنوان­بندی فیلم­های ایرانی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هر فیلمی که دوست داشته یا نداشته باشم رو نقد می کنم وبلاگ اختصاصي روستاي بنار آب شيرين سرزمین من ایران backlinkmizz negineytkavir آینه جادو دفترچه شخصی سید محمد امین هاشمی tarsnaktarinkhofnaktarinardabil مطالب اینترنتی yasisalmani